U krijgt de gegevens niet rechtstreeks van de betrokkene

Indien u de gegevens niet rechtstreeks bij de betrokken persoon verzamelt, bijvoorbeeld via een spaarkaart (sommige grootwarenhuizen werken bv. samen met verschillende partners waarbij punten kunnen worden verzameld) of bij handel in adressen (u koopt bij een bedrijf een op maat gemaakte adressenlijst), moet u ofwel op de dag van registratie van de gegevens van betrokkene of uiterlijk op de dag van de eerste mededeling van de gegevens aan een derde volgende informatie geven:

  • uw naam en adres (loutere verwijzing naar een product of dienst, een website, of een contactadres per e-mail volstaat niet);
  • het doeleinde van de verwerking (bv. "direct marketing");
  • het bestaan van een kosteloos recht van verzet;
  • het bestaan van een recht van toegang en een recht van verbetering;
  • de ontvangers of de categorieën ontvangers van de gegevens;
  • de Privacycommissie beveelt ook ten sterkste aan om proactief de herkomst van de persoonsgegevens van de betrokkene mede te delen. De ervaring leert immers dat zeer veel burgers bij de ontvangst van direct marketing zich in de eerste plaats afvragen waar de verzender hun gegevens heeft verkregen.