Krediet

In dit themadossier proberen we duidelijkheid te verschaffen over het hoe en waarom van de negatieve lijsten rond krediet, hoe u er weer van geschrapt kunt worden en wat de Privacycommissie ermee te maken heeft.

Lees ook onze FAQ's over krediet Juridische nota consumentenkrediet

Achtergrondinformatie

U bent geregistreerd als wanbetaler

Nadat u voor de eerste keer als wanbetaler in een van deze bestanden geregistreerd wordt, stuurt de Centrale voor Kredieten aan Particulieren u hierover een brief. Deze brief vermeldt onder meer de naam van de kredietgever, het contractnummer en het bestand waarin u geregistreerd bent.

Lees meer

Belangrijk om te weten

We willen benadrukken dat een kredietverlener slechts de bestanden van de Centrale mag inkijken voor een welbepaald doel, nl. voor het toekennen en het beheren van kredieten of betaalmiddelen (de kredietkaarten).

Het is interessant te weten dat een registratie bij de Centrale (vooral bij achterstallige betalingen) niet betekent dat een nieuwe kredietvraag automatisch wordt geweigerd. Dat is en blijft de verantwoordelijkheid van de kredietverlener, bij wie de nieuwe kredietvraag is ingediend.

De Privacycommissie als bemiddelaar

Wanneer het antwoord van de kredietgever u niet kan overtuigen of als hij weigert de foutieve gegevens recht te zetten of te schrappen, kunt u u wenden tot de Privacycommissie.

Bemiddelingsaanvraag